Rower zamiast auta czy tramwaju? Oto ekologiczny transport miejski!

Kraków, Wrocław, Poznań, Szczecin, Lublin… System rowerów miejskich znajdziemy nie tylko w stolicy (to nie Warszawa była pod tym względem pierwsza!) , ale w niemal każdym większym mieście Polski. Trudno jednoznacznie stwierdzić, czy to wzrastające zamiłowanie Polaków do jazdy rowerem spowodowało masowe wyrastanie stacji rowerów miejskich w kolejnych miejscowościach, czy to właśnie pojawienie się tej idei obudziło w nas sympatię do dwóch kółek. Pewne jest jedno: rowery miejskie są świetne pod każdym względem!

6347257674_9198a85eee_zNa czym polega system miejskich rowerów? Raczej nie trzeba przedstawiać go bardzo szczegółowo: system łączy pewną ilość rozlokowanych w różnych punktach miasta stacji rowerowych, z których możemy wypożyczyć rower. W tym celu rejestrujemy się w systemie, uiszczamy opłatę, a po przejechaniu żądanej trasy, zwracamy rower w dowolnej stacji należącej do systemu. W ten sposób podróżować możemy do pracy i szkoły bądź zupełnie rekreacyjnie. Rower miejski bywa także lekarstwem na zakorkowane centra miast i przepełnione parkingi. Niektórzy użytkownicy bowiem samochodem dojeżdżają tylko do najbliższej stacji roweru miejskiego, resztę trasy do pracy pokonując już na jednośladzie.

Rowerowy system jest skomputeryzowany. Skrupulatnie oblicza czas jazdy każdego zarejestrowanego w nim użytkownika. Miejski rowerzysta dysponuje zwykle magnetyczną kartą, na którą przelewa określone sumy. Jest to niejako jego rowerowy „portfel”.

Skąd się wziął w Polsce rower miejski? Jak możemy się domyślać – jego prekursorem jest Holandia, prawdziwa rowerowa kraina. W jej stolicy, Amsterdamie, w 1965 roku Luud Schimmelpennink wraz z przyjaciółmi stworzył projekt znany dziś pod nazwą White Bicycle Plan. Grupa zebrała kilkaset rowerów, pomalowała je na biało i udostępniła mieszkańcom miasta. Rowery zostały rozstawione w różnych rejonach Amsterdamu. Ich użytkowanie było zupełnie darmowe.

Jednak system we współczesnej postaci powstał dopiero we Francji w 2007 roku. Wtedy to ruszyło pierwszych 750 automatycznych wypożyczalni na 10 tysięcy jednośladów. Od tego momentu moda na ekologiczny transport miejski w wydaniu rowerowym zaczęła się szerzyć w błyskawicznym tempie. Dziś obejmuje już cały świat. W 165 krajach świata istnieje 140 systemów wypożyczalni.

W Polsce pionierem roweru miejskiego był Kraków z systemem BikeOne. Po nim kolej przyszła na Rzeszów i Wrocław (2011 r.), Warszawę, Opole i Poznań (2012), w 2013 roku rower miejski pojawił się w Sopocie, rok później – w Białymstoku. A to oczywiście nie wszystkie miasta.

Pozdrawiamy, Sport-bike.eu

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie będzie publikowany. Zaznaczone pola są obowiązkowe *

*