Rodzaje hamulców rowerowych

Kupując nowy rower lub odnawiając stary warto przeanalizować wybór odpowiednich hamulców. Co to oznacza? Hamulce powinny być dobrane do rodzaju roweru i tego, jak wyglądają nasze trasy. Sklepy rowerowe mają bardzo szeroki wybór, przez co ostateczna decyzja może nie należeć do najprostszych. Jakie są najpopularniejsze rodzaje hamulców?

wood-light-bike-tireHamulce V-brake
Jest to jedno z popularniejszych rozwiązań w rowerach górskich i trekkingowych. Mocowane są do piwotów umieszczonych na ramie i widelcu. V- brake’i składają się z 2 ramion, do których przykręcone są klocki hamulcowe. Podczas hamowania linka hamulcowa się naciąga, klocki dociskają obręcz, a ramiona tworzą odwróconą literę V (skąd zresztą wzięła się ich nazwa).

Ich zaletą jest niska cena oraz łatwość w naprawie. Do tego mają dobrą siłę hamowania. Najlepiej sprawdzają się do jazdy rekreacyjnej, zwłaszcza na płaskim terenie. Niestety tego typu hamulce tracą swoją skuteczność w przypadku opadów, błota i wody. W dodatku jeżeli obręcz będzie scentrowana lub zniszczona, to oznacza to dla nas brak hamowania.

Dual Pivot
Najczęściej są stosowane w rowerach szosowych. Wynika to z możliwości wysokiej modulacji oraz dobrej aerodynamiki. Hamowanie odbywa się tutaj poprzez dociskanie klocków hamulcowych do obręczy. Montowane są (podobnie jak v-brake’i) na piwocie. Wadą jest tutaj ścieranie obręczy oraz zdecydowanie słabsza siła hamowania podczas jazdy w deszczu. Dodatkowo naprawa na trasie jest bardzo skomplikowana.

disc-brake-236907_1280Hamulce tarczowe
Ich największą zaletą jest bardzo duża siła hamowania oraz niezawodność w rozmaitych warunkach pogodowych. Tutaj hamowanie odbywa się przez dociśnięcie kloców, które znajdują się w zacisku do tarczy hamulcowej. Do wyboru są tarcze hydrauliczne lub mechaniczne. Niestety minusem tego rozwiązania są jego wysokie koszty oraz kłopotliwa naprawa w trasie.

Hamulce cantilever
W tego typu hamulcach ramiona przykręca się do piwotów znajdujących się na widelcu i ramie. Krótkiej długości linka łączy ramiona, do których przy pomocy kowadełka przymocowana jest linka naciągająca. Rozwiązanie to występuje coraz rzadziej, przeważnie w najtańszych rowerach miejskich. Ich zaletą jest prosta budowa, która umożliwia także założenie szerszej opony. Niestety są trudniejsze w regulacji, a do tego mają mniejszą skuteczność niż V-brake’i.

Nie zawsze istnieje możliwość wyboru hamulców, jednak jeśli takowa jest, warto zdecydować się na hamulce wyższej jakości, które zwiększą nasze bezpieczeństwo i w dodatku będą nam dłużej służyły.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie będzie publikowany. Zaznaczone pola są obowiązkowe *

*