Ciśnienie w oponach rowerowych

Jednym z istotnych, a często niedocenianych parametrów roweru jest odpowiednie ciśnienie w oponach. Żeby opony nie zużyły się przedwcześnie powinny być napompowane do odpowiedniego ciśnienia.

3461353636_c1aeb2ae7a_zZazwyczaj zalecane przez producentów ciśnienie znajduje się na bocznej ściance opony. Niektórzy mogą nie posiadać pompki z manometrem, by dokładnie sprawdzić ciśnienie. Podawane jest ono różnych jednostkach. Większość opon rowerowych ma podane ciśnienie w barach. Drugą używaną jednostką jest PSI (ang. Pounds per square inch) i właśnie te jednostki zazwyczaj są pokazywane przez manometry w Polsce.

Ciśnienie w oponie powinno być dostosowane do jej rodzaju oraz do podłoża, po którym będziemy się poruszać. Im cieńsza opona, tym większe powinno być ciśnienie. W przypadku cienkich opon odległość obręczy od podłoża jest bardzo mała. Przy za niskim ciśnieniu łatwo może dojść do uszkodzenia obręczy i opony. Ze względu na niskie opory toczenia, bardzo cienkie opony stosuje się w rowerach szosowych i torowych. Natomiast grubsze opony wybiera się na gorszą powierzchnię- z nierównościami bądź a nawet kamieniami. Jeżdżąc na takich oponach mamy większą powierzchnię styku z podłożem, co zwiększa naszą przyczepność i jednocześnie bezpieczeństwo jazdy. By tak było nie można napompować takiej opony zbyt mocno. Wtedy może ona się odbijać od podłoża.

Jeżeli ciśnienie w oponach będzie zbyt niskie, może dojść do zniszczenia opony przez jej przetarcie, łatwiej może się ona przebić podczas jazdy i może też stawiać większy opór toczenia. Co istotne, wydłuża się także droga hamowania. Natomiast w przypadku zbyt wysokiego ciśnienia opona może mieć mniejszą przyczepność do podłoża, słabe tłumienie nierówności terenu oraz może dojść do szybszego zużycia materiału.

Aby jazda na rowerze była zawsze przyjemna i bezpieczna, należy nadzorować ciśnienie w oponach naszego jednośladu. Najlepiej sprawdzać ciśnienie w oponach przynajmniej raz na dwa tygodnie lub przed każdą dłuższą trasą. Powolne uchodzenie powietrza z dętek to naturalna sprawa, o czym również trzeba pamiętać. Istotne jest, by pompować koła pompką wyposażoną w manometr. Pompowanie na oko niestety nie jest w pełni miarodajne- wrażenie, że opona jest już odpowiednio napompowana może być złudne. Dlatego też najlepiej wyposażyć się w odpowiedni sprzęt lub udać się do serwisu rowerowego. Tam z pewnością ciśnienie w oponie zostanie dostosowane do naszych potrzeb.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie będzie publikowany. Zaznaczone pola są obowiązkowe *

*